Protecció als consumidors davant estafes telefòniques i per missatges de text
El BOE de dissabte, 15 de febrer, publica l’Ordre TDF/149/2025, de 12 de febrer, per la qual s'estableixen mesures per combatre les estafes de suplantació d'identitat a través de trucades telefòniques i missatges de text fraudulents i per garantir la identificació de la numeració utilitzada per a la prestació de serveis d'atenció al client i realització de trucades comercials no sol·licitades.
Entre les novetats més destacades de la norma trobem les obligacions que s’imposen a les operadores per bloquejar trucades i missatges (SMS/MMS/RCS), tant amb origen nacional com internacional, que utilitzen numeració que no hagi estat atribuïda, assignada o adjudicada, incloent la numeració buida. De la mateixa manera, l’Ordre prohibeix la utilització de la numeració mòbil per a trucades d'atenció al client o per fer trucades comercials no sol·licitades i atribueix els rangs 800 i 900 per aquestes accions.
L’objectiu d’aquestes mesures és lluitar contra l’increment de la cibercriminalitat i, en particular, de les estafes de suplantació d'identitat que solen començar amb una trucada o un missatge de text en què l'emissor de la comunicació suplanta la identitat d'una organització de confiança (entitat bancària, administració pública, empresa de transport, etc.) amb la clara intenció de defraudar enganyant el consumidor perquè proporcioni informació personal i financera confidencial, faciliti les seves claus personals o faci alguna acció com l'accés a una web, la trucada a un número telefònic, la realització d'una transferència o la contractació d'un servei, entre d'altres.