Noves guies sobre els requisits de seguretat alimentària i consum que han de complir els mercats

La Diputació de Barcelona ha elaborat dues guies informatives adreçades als municipis de la demarcació i als paradistes dels mercats municipals i dels mercats de venda no sedentària o mercats setmanals, sobre els requisits que han de complir en matèria de consum i de seguretat alimentària, respectivament.

Actualment 186 municipis barcelonins compten amb un total de 273 mercats de venda no sedentària, més coneguts com a mercats setmanals, que sumen 11.704 parades. La Diputació de Barcelona ha elaborat unes fitxes de “Requisits de seguretat alimentària per a la venda no sedentària (fires i mercats)”, que resumeixen de forma esquemàtica la principal normativa actual d’aplicació. L’objectiu és que l’ajuntament faci arribar als paradistes la fitxa que els correspon per a la seva activitat, en el moment que aquest sol·liciti la participació en el mercat o quan demani informació al consistori.

Els municipis tenen la competència en la gestió del risc per a la salut derivat dels productes alimentaris en les activitats del comerç minorista, incloent-hi les parades de mercat no sedentari i fires. Els ajuntaments de menys de 10.000 habitants poden sol·licitar el suport a la Diputació per fer el control oficial dels establiments minoristes d’alimentació, que actualment les fa en més de 130 municipis.

En el cas dels mercats de carrer, les deficiències més habituals que es detecten durant aquests controls són les condicions de conservació dels aliments, com ara la temperatura; les mancances en instal·lacions, com la disponibilitat d’aigua per a la higiene de mans i estris de treball; la preparació d’aliments en estructures i equipaments inadequats; el risc de contaminació ambiental per la pols o brutícia, per manca de protecció; les plagues, o l’etiquetatge adequat.

Més informació